Türkiye’de karikatürün doğuşu, Osmanlı’da sefaret erkânının sosyal hayatı ve çizgilere konu olan Pera’nın ele alındığı, proje koordinatörü Ebru Esra Satıcı'nın sorularıyla yönlendirdiği, panele serginin danışmanları K. Mehmet Kentel, diplomasi tarihçisi Sinan Kuneralp ve karikatür tarihçisi Turgut Çeviker katıldı.
 
Küratörlüğünü Bahattin Öztuncay’ın, tasarımını ise Yeşim Demir Pröhl’ün üstlendiği, serginin danışmanı ve metin yazarı Kentel; “Kozmopolit Pera’yı Çizmek, Haritalandırmak, Sergilemek” başlıklı konuşmasında, Naum Tiyatrosu’nun kurucusu Michel Naum’la da akraba olan Yusuf Franko’nun karikatürlerinde geç 19. yüzyıl Beyoğlusu’nun cemiyet hayatını kendine özgü tarzıyla resmettiğini görseller üzerinden anlatarak, “O gerek kendi karakteri gerekse de çizdiği karakterleriyle, uluslararası bir finans, diplomasi ve kültür-sanat merkezi haline gelen bu özel dünyanın bir ürünü ve aynı zamanda tanığıydı.” dedi.
 
Kuneralp; “Diplomatik Getto; Hamid Dönemi İstanbulu’nda Yabancı Sefaret Erkânı'nın Sosyal Hayatı” başlıklı konuşmasında yaşadığı dönemin tarihi bilgisini vererek, “Karanlık geldiğinde mizah devreye giriyor. Albüm dönemin siyasi ve diplomatik tarihine de görsel zenginlik kattı” vurgusunu yaptı. Çeviker ise, “Türkiye Karikatürünün Doğuşu Bağlamında Yusuf Franko Paşa” başlıklı konuşmasında, “Sergi büyük bir zenginliği ortaya çıkardı. Bu hazineden herkesin kendi payına yararlanabileceğini düşünüyorum.” diyerek 45 yıldır böyle bir sergi görmediğini, çıtanın yükseldiğini ifade etti.

Kaynak: Cumhuriyet.com.tr