29 Nisan 2016 Cuma 11:40
Doğadaki hassas denge

Mesleği süresince dönemin en son teknolojilerini kullanarak Orta Çağ’da geçen bir polisiyeyi (Gülün Adı/1986) uyarlayan, öksüz bir yavru ayının yolculuğunu (Ayı/1988) anlatan, harabeye dönmüş Stalingrad’daki tetikçilerin düellosunu (Stalingrad/ 2001) irdeleyen, Imax 3D tekniğiyle ilk konulu filmi (Cesaretin Kanatları/1995) çeken, Bengal kaplanlarının dayanışmasını (İki Kardeş/ 2004) betimleyen Annaud, son filmi Wolf Totem’de (Kurdun Uyanışı/ 2015) az da olsa dijital efekt kullanmasına karşın yaratıcı sinemanın saf estetiğini görsel bir şölen olarak izleyicinin gözlerinin önüne seriyor.

Bütçesi 38 milyon dolar olan Fransız–Çin ortak yapımı, Jiang Rong’un çok satışlı otobiyografik romanı Wolf Totem’den (Kurt Totemi/ 2004) uyarlandı. Çin Kültür Devrimi’nden iki yıl sonra 1967’de hükümet kentli öğrencileri İç Moğolistan’da yaşayan otlak insanlarını, çobanları eğitmeleri için kırsal bölgelere yollar. Kurt Totemi obasına gelen Chen Zhen’le (Feng Shaofeng) Yang Ke (Shawn Dou) burada iki yıl kalıp çocuklara Mandarin okuyup yazmayı öğreteceklerdir.

Pekin’den gelen bu öğrencilere obanın lideri Bilig Baba (Basen Zhabou) yardımcı olur. Baharda bir kurt yavrusu yakalayıp büyütmeyi düşünen Chen, Bilig Baba’dan kurtların zeki, özgür, sabırlı, savaşçı, örgütlü hayvanlar olduklarını öğrenir. Bilig’e göre Cengiz Han kurtları izleyerek savaş sanatını öğrenmiştir.

Hükümet, ordunun atlarına bakılması ve kurt yavrularının öldürülmesi için obalara haber salar. Kurtların kışı geçirmek için avladıkları ceylanları insanlar çalınca doğadaki denge bozulur. Aç kalan kurtlar atlara, koyunlara saldırmak zorunda kalırlar. Onları açlığa mahkum edenlerse insanlardır.

Moğolistan’ın uçsuz bucaksız büyülü steplerinde gerçek kurtlarla çalışan Annaud büyük bir virtüoz olduğunu tipide kurtların atları kovalama sahnesiyle bir kez daha kanıtlar. Bu sahneyi çekerken IDHEC sinema okulundayken Ayzenştayn’ın Alexander Nevski filmi için yazdığı tezinden esinlendiğini belirten yaratıcı sinema tarihine geçecek unutulmaz bir sahne çekmiş. Gölde donan atların görüntüleri de birer tablo niteliğinde.

Ayı’da ve İki Kardeş’te varolan doğanın dengesini koruma olgusunu Kurdun Uyanışı’nda da yineleyen Annaud bu hassas denkleme uyum sağlayamayan insanoğluna çağrıda bulunuyor.

2800 planın sadece 5 planında dijtal efekt kullanıldı. Kurtların kafalarını tekmeleyen at sahneleri mekanik efektlerle gerçekleştirildi. Geniş panoramik planları çok seven Jean–Jacques Annaud, süresi 115 dakika olan film için 800 saatlik çekim yaptı, kurgu da 16 ay sürdü.

29 Nisan Cuma günü gösterime girecek olan hümanist, düşündürücü, şiirsel, duyarlı, roman tadındaki Kurdun Uyanışı izlenmesi gereken bir başyapıt.

Kaynak: Cumhuriyet.com.tr
Son Güncelleme: 29.04.2016 11:40
Yorumlar

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol