27 Mart 2013 Çarşamba 23:34
Alman mahkemesinden 'yabancı medya'ya akreditasyon
Davanın görüleceği Münih Yüksek Eyalet Mahkemesi'nin açıkladığı akreditasyon listesinde 50 medya kurumuna daimi yer verilirken, açıklanan ikinci listede aralarında Türklerin de bulunduğu 73 medya kurumu yer aldı.
 
Davayı takip etmek üzere salona alınacak 50 medya kuruluşu arasında hiç bir Türk bulunmazken, buna karşılık ülkede adı duyulmamış "Mandoga" adlı bir ajans ve ''Radio Arabella'' gibi yerel yayın bir radyo akredite yapılarak listeye dahil edildi.
 
Öte yandan mahkeme salonunda 5 yer Alman birinci televizyon kanalı ARD'nin bünyesinde bulunan medya kuruluşlarına ayrılırken, salona birkaç serbest gazetecinin girmesine de olanak tanındı. Yabancı basın olarak Hollanda'dan iki medya kurumu ile Reuters'e yer verildi.
 
Almanlar yerini vermek istedi, mahkeme karşı çıktı
 
Davayı takip etmek için başvuran bazı Alman basın kuruluşları, kendilerine verilen yerlerini Türk basın mensuplarıyla paylaşabileceklerini ifade etmesine karşın, mahkeme basın sözcüsünün buna da izin verilmeyeceğini belirttiği kaydedildi.
 
Mahkeme, davada daimi yeri olan medya kuruluşundan temsilcinin duruşmanın başlamasından 15 dakika önce gelmemesi veya salondan çıkması durumunda, mahkeme önüne gelmiş, kuyrukta bekleyen ve ikinci listede yer alan basın mensubunun davaya girebileceğini açıkladı.
 
Mahkeme, bu uygulamayı duruşma salonunun küçük olması nedeniyle yaptığını ileri sürerken,sıralamanın akreditasyon başvurusuna göre yapıldığını iddia etti.
 
Uluslararası medyaya da yer yok
 
Münih'te görülecek davayı takip için başvuran uluslararası medyadan New York Times, International Herald Tribüne, BBC, El Cezire gibi medya kurumlarına da Türk medyasına olduğu gibi ikinci listede yer verildi.
 
Alman kamuoyunda bu uygulamanın nedeni olarak davanın uluslararası bir boyut kazandırılmaması amacının güdüldüğü yorumları yapılıyor.
 
STK'lar ve Alman siyasetçiler durumdan şikayetçi
 
Mahkemenin kararını değerlendiren Alman siyasetçiler ve sivil toplum kuruluşları ile gazeteci birlikleri mahkemeye sert tepki gösterdi.
 
Almanya Türk Toplumu Başkanı Kenan Kolat, bu uygulamanın bir şeyler saklandığı imajı verdiğini belirterek, bunu ''kepazelik ve skandal'' olarak gördüğünü ifade etti.
 
Yeşiller Partisi Eşbaşkanı Cem Özdemir, bu konuya gerekli duyarlılık ve esneklik gösterilerek yabancı medyanın da davadan ilk elden haber yapmaları gerektiğini vurguladı.
 
Alman hükümeti ile mağdur aileler arasına ombudsmanlık görevinde bulunan Barbara John da, davanın sadece Türkiye'de değil, Almanya'da yaşayan Türkler tarafından da dikkatle takip edildiğini ifade etti.
 
Almanya Gazetecileri Birliği (DJU) Genel Müdürü Carnelia Hass, Almanya'daki ırkçı saldırılarla ilgili kritik davada Türk medyasına salonda sabit yer verilmemesini eleştirerek,  NSU davasında yapılan soruşturmalardaki hatalardan sonra Almanya'nın bir kez daha rezil olmaması ve 17 Nisan'da başlayacak davada özgür şekilde haber yapılması için yolun açılması gerektiğini kaydetti.
 
Mahkeme, duruşmaların başka bir salona, görüntülü bir şekilde aktarılmasının da yasal olmadığını savundu.
 
Öte yandan Almanya'da 2010 yılında Mannheim Eyalet Mahkemesi'nde ünlü hava durumu sunucusunun yargılandığı davada basına verilen 48 sandalyeden 10'u yabancı basın mensuplarına ayrılmıştı.
 
Münih Yüksek Eyalet Mahkemesi'nin açıkladığı akreditasyon listesi şöyle:
 
1) Die Tageszeitung (taz)
 
2) Süddeutsche Zeitung (SZ)
 
3) Bayerischer Rundfunk Hörfunk und Fernsehen (BR)
 
4) Norddeutscher Rundfunk (NDR)
 
5) Deutsche Presse Agentur (dpa)
 
6) Tagesspiegel
 
7) Südwestrundfunk (SWR)
 
8) Bild
 
9) Bayerische Lokal – Radioprogramme (BLR)
 
10) Mitteldeutscher Rundfunk (MDR)
 
11) RTL
 
12) Nürnberger Zeitung
 
13) Deutschlandfunk
 
14) Pressebüro Karlsruhe (Stuberger, Savelia)
 
15) Westdeutsche Rundfunk (WDR)
 
16) Thomson Reuters
 
17) Ramm, Wiebke (freie Journalistin)
 
18) Spiegel und Spiegel Online
 
19) Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ)
 
20) Preuss, Oliver (freier Journalist)
 
21) Nürnberger Nachrichten
 
22) Niederlande Dagblad und De Telegraaf
 
23) dapd (Nachrichtenagentur)
 
24) Mandoga
 
25) Zeitenspiegel
 
26) RTL Niederlande
 
27) Fuchs, Christian (freier Journalist)
 
28) Völkerling, Jörg (freier Journalist)
 
29) Stuttgarter Zeitung (Poolführer im Pool mit Berliner Zeitung, Rheinpfalz, Kölner
 
Stadtanzeiger u. Mitteldeutsche Zeitung)
 
30) Sat 1
 
31) Le Jeune, Martin (freier Journalist)
 
32) Eumann, Jens (Freie Presse / freier Journalist)
 
33) Independent Berlin
 
34) Münchner Pressebüro (Dr. Stumberger, Rudolf)
 
35) Die Zeit und Zeit Online
 
36) Thüringer Allgemeine
 
37) Zweites Deutsches Fernsehen (ZDF)
 
38) Die Welt und Die Welt am Sonntag
 
39) Neues Deutschland
 
40) Radio Arabella
 
41) Mainpost
 
42) Abendzeitung (Az)
 
43) Münchner Merkur
 
44) Focus und Focus Online
 
45) Augsburger Allgemeine
 
46) Stern
 
47) Vorwärts
 
48) Burschel, Friedrich (freier Journalist)
 
49) Kontext (Moser, Thomas)
 
50) Sächsische Zeitung
 
Mahkemeye başvurduğu halde listeye giremeyen Türk ve bazı uluslararası medya kuruluşları şöyle:
 
1) Anadolu Ajansı
 
2) Cihan News Agency
 
3) Agence France–Press (AFP)
 
4) Hürriyet
 
5) Sabah Gazetesi
 
6) Al Jazeera
 
7) British Broadcasting Corporation (BBC)
 
8) New York Times
 
9) Zaman Tageszeitung
 
10) Bloomberg News
 
11) NTV Türkei
 
12) International Herald Tribune
 
13) Associated Press (AP)
 
14) Daily Telegraph
 
15) İhlas Haber Ajansi



Haber Kaynağı: Zaman

Son Güncelleme: 27.03.2013 23:35
Yorumlar

Dikkat!

Yorum yapabilmek için üye girşi yapmanız gerekmektedir. Üye değilseniz hemen üye olun.

Üye Girişi Üye Ol